FlightLine MkIX Spitfire "RAB"
Sjekkliste før maiden flight
Modell:______________ Dato:_______________
□ Er det noe jeg har glemt å ta med til området?
□ Egner flyplassen seg for dette flyet/til modellflyging? (Størrelse på flyet/området, trær i veien, er det flytrafikk i området, er det mye folk der, er det tillatt å fly modellfly der du er?
Er været akseptabelt for å fly denne dagen? (Vind, sol/motlys, vindretning/hastighet, tid på døgnet/nok lys, trenger jeg solbriller, vanskelighetsgrad/ditt nivå som pilot).
□ Er alle sender/mottaker/motorbatterier helt oppladet?
□ Er alle servo-forlengelseskabler og alt utstyr til alle kanaler tilkoblet og virker som de skal?
□ Sitter vingene, batteriluker, kroppen, halepartiet og alle deler godt nok fast?
□ Sitter alle rorflater fast og er korrekt justert iht instruksjonsmanualen?
□ Sitter alle roroverføringer/rorhorn godt nok fast/ikke slitte/fungerer uten binding og er riktig justert?
□ Har jeg valgt riktig modellminne for modellen på radioen?
□ Beveger alle kontrollflater seg FORTSATT i riktig retning?
□ Er radio range test utført?
□ Er Center of Gravity (CG) FORTSATT korrekt?
□ Går motor fortsatt akseptabelt i alle turtallsområder?
□ Er jeg kvalifisert/sertifisert til å fly denne modellen med tanke på ytelser/vekt og reglement for denne modellen?
□ Har jeg/trenger jeg en assistent/spotter for å hjelpe meg med eventuell trimming/kontrollere flytiden/snakke meg gjennom flygingen tilstede?
□ Hvor lenge planlegger/beregner jeg å fly mtp. batterikapasitet før jeg kommer inn for landing?
□ Hva er planen for flyturen mtp. avgang, trimming/stall/spin/landing?
□ Føler jeg et indre press for å fly maiden på denne maskinen akkurat i dag? (Noe «småtteri» som ikke er ferdig eller andre ting som gjør at jeg ikke er hundre prosent sikker på status på modellen før jeg tar av)? Er det noe som burde vært sjekket/justert en gang til før takeoff?
□ Føler jeg meg komfortabel med risikoen jeg tar ved å fly denne maskinen akkurat i dag/her og nå? Er jeg selv «fit for flight»?
□ Kommer jeg til å angre på at jeg tok sjansen på å ta risikoen om jeg skulle kræsje modellen i dag?
□ Har jeg gjort andre på feltet oppmerksomme på mine planer om å fly maiden på denne modellen i dag?
□ Bør jeg vente til jeg har luftrommet alene for meg selv, eller tør jeg å fly maiden samtidig som andre har sine modeller i lufta?
□ Taxer modellen bortover rullebanen som den skal?
□ Er jeg sikker på at turen kommer til å bli en suksess, men fortsatt klar til å håndtere ethvert eventuelt annet utfall?
Når du føler deg 100% trygg på at alle disse punktene er ok, du har forsikret deg om at flyet er i orden og du selv er klar til å ta favorittmaskinen din opp i luften for første gang er det bare å la det stå til. Sålenge du har gjort grunnarbeidet ditt bra skal det mye til for at du bommer på første forsøk, du må nok kanskje belage deg på litt justering/trimming av flyet for å få det til å fly i en helt rett linje den første gangen, men dette bør gå greit nåe du får den opp i god høyde.
Ha en riktig god flytur, og en safe Maiden Flight!
Lykke til!