Bensin eller batteri?

Gasoline piston engine for rc planes

VS

Om du har vært hos en klubb og sett på mens de flyr modellfly har du sikkert lagt merke til at noen flyr med bensinmotorer, mens andre flyr elektromotoriserte fly med batteri.

Av en spesiell grunn er det å anbefale nybegynnere å starte med et fly med batteri og elektrisk motor heller enn å starte rett på fly med glow/bensinmotor.

Stort RC bensinfly.

Bensinmotoriserte fly kan være en håndfull for en uerfaren modellflyger om du ikke vet hva du gjør. Disse motorene krever både litt mer vedlikehold, samt at de fungerer litt annerledes enn en elektromotor. Her må du ha litt tilleggsutstyr som bl.a. en egen starter med egen batteristrøm til å starte motoren med, og å kunne justere motoren til å gå riktig ved hjelp av å justere bensin/luftblandingen, og dette gjøres gjerne mens motoren går på full gass med en justeringsskrue på motoren, rett bak propellen som snurrer og går med et høyt turtall. 

Dette kan være ganske ugreit til å begynne med, og er man ubetenksom her og skulle være så uheldig å få fingrene borti propellen på flyet mens motoren går kan dette som du sikkert skjønner føre til ganske stygge skader og i værste fall avkappede fingre og det som verre er.

Derfor er det litt sikrere for deg som nettopp har fått opp øynene for modellfly å starte med 

el-motoriserte fly og heller gå over til fly med bensinmotorer seinere når du har fått satt deg litt inn i alt denne hobbyen går ut på og fått opparbeidet deg litt erfaring først.

 

Men dersom du er ufravikelig på at du vil fly bensinfly fra første stund og fast bestemt på å starte rett på glow/bensinmotoriserte fly, anbefales det at du tar kontakt med en instruktør i flyklubben din som kan hjelpe deg fra dag en og gi deg opplæring i både håndtering av motoren samtidig som du lærer deg å fly trygt sammen med en instruktør.

Å få opplæring av instruktør anbefales uansett, men det er ikke alltid nødvendig om du har øvd deg mye i simulator og fått inn stikkebevegelsene litt i hendene før du drar ut på din aller første flytur med et el-motorisert modellfly. 

 

Men å få hjelp av en instruktør er helt klart å foretrekke!

El-motorens fordeler

Elektrisk motor for batteridrift

En elektromotor starter når du gir gass (throttle) på stikka på senderen, og stopper når du tar stikka helt til bunnen på senderen igjen. Du trenger ikke noe starter, ikke å justere motoren før du flyr så sant du har sjekket at propellen går riktig vei, du trenger ikke å ha med deg en masse ekstra bensin (fuel), flyet blir ikke klinete av olje og søl fra uforbrent bensin/olje i eksosen og du slipper også å høre på "bråket fra en motorsag" når du flyr. Selvom det låter skikkelig tøft av et stort fly med en skikkelig kvass bensinmotor, så er en nybegynner tross alt ikke "helt der" ennå, og vil trenge endel timer i lufta før de kan håndtere et sånt fly som er like stort og tøft uansett.

ESC - electronic speed controller

Electronic Speed Controller for rc aircrafts

En ESC eller en Electronic Speed Controller, også kalt fartsregulator på norsk er den saken som overfører strømmen fra batteriet til el-motoren, og regulerer hvor fort motoren skal snurre rundt enkelt forklart. Den mottar et throttle signal fra mottakeren, og justerer strømmen til motoren etter størrelsen på signalet fra mottakeren. Større motorer trenger også naturlig nok ESC'er som er beregnet for større strømtrekk. Jo større motor du har, jo større strømmengde må ESC'n din kunne levere, og naturlig nok må du ha større batteri og ESC jo større motoren er. 

Noen ESC'er har også det vi kaller en innebygget BEC. Dette står for Battery Elimination Circuit, og kort fortalt betyr dette at disse kan forsyne servoene og mottakeren med en jevn batterispenning på f.eks 5-6V, og dermed vil man fortsatt kunne ha strøm stil å styre servoene i styringssystemet til flyet dersom det skulle skje noe med strømforsyningen til motoren, og dermed kunne nødlande uten motorkraft. ESC'er med BEC kommer ofte med U-BEC og S-BEC. U-BEC betyr Unswitched, og S-BEC betyr switched, men vi skal ikke gå nærmere inn på beskrivelsene av dette her, da dette er inne på en større elektronikkforståelse som vi ikke trenger å vite så mye om for å fly modellfly. De beste ESC'ene leveres med S-BEC, og det er egentlig alt en behøver å vite.

Oppkoblingen av ESC'n er også veldig enkel. Man kobler tre kabler til motoren, en signalkabel til mottakeren og batteriet til batterikontakten på ESC'n. Skulle man finne ut at motoren spinner rundt feil vei (se på propellen og se hvilken vei den skal rotere), så trenger man bare å bytte om på to av de tre kablene mellom motor og ESC så bytter motoren rotasjonsretning.

 

OBS! TA ALLTID AV PROPELLEN FRA MOTOREN FØR DU SJEKKER ROTASJONSRETNINGEN PÅ MOTOREN, ELLERS KAN DU SKADE DEG SKIKKELIG!

Små fly - Store gleder