Ting å tenke på ved valg av ditt første fly
Spitfire RAB Sunset.jpg

Det kan friste å kjøpe et skikkelig tøft fly som både flyr, -og ser kjempetøft ut som Spitfiren på bildet her, og en slik gammel "warbird" må jo være av det kuleste du kan tenke deg...?

 

Det anbefales ikke å kjøpe et slikt som ditt første fly, da det mest sannsynlig vil ende i et kræsj og i værste fall at man knuser en kjempeflott og dyr modell etter første tur.

Det første flyet til enhver modellflyger bør være et "høyvinget" fly dvs. at vingene sitter festet i overkanten på flykroppen og det må kunne fly sakte og samtidig være enkelt å styre oppe i lufta.

 

Vingene bør peke litt oppover, som i en svak V-form når du ser flyet forfra eller bakfra.

Dette gjør at flyet oppfører seg mer stabilt i luften og vil gjerne ha en tendens til å rette seg opp av seg selv når man slipper spakene etter en sving. En god trainermodell kan være en Cessna 182, et fly som ofte benyttes til skoleflyging for sivile piloter som tar lappen på småfly idag.

Volantex Cessna 182 bl 156. Modelfly. Nybegynnerfly. Modellly for nybegynner.
Like greit å kjøpe noe billig i begynnelsen?

IKKE fall for fristelsen med å gå i fella med å kjøpe det absolutt billigste man finner bare fordi det kan hende det ikke er så moro allikevel og da vil du jo ikke ha "kastet bort" så mye penger på det!

I utgangspunktet er det godt tenkt, men de aller billigste sakene rådes det å holde deg langt unna. Dette ER bortkastede penger fra sekundet du tok med deg varen ut av butikken og vil snarere enn at du synes dette er en morsom hobby du vil få mye glede ut av snarere tvert om, gi deg en heller dårlig opplevelse med påfølgende resultat at du mister interessen så og si før du får begynt!

Du kan finne noen "interessante" fly her og der til like under/over 500-lappen, men dette er som regel av elendig kvalitet og er mer regnet som et leketøy for de minste enn det er et ordentlig modellfly. Selvfølgelig bør man heller ikke velge det aller dyreste en finner eller det som ser tøffest ut eller er det kjappeste flyet som er å finne i katalogen.

Ingen av disse flyene egner seg nemlig til å lære seg å fly med for en aspirerende modellflyger!

Kjøp noe som har annenhåndsverdi!

Dårlig utstyr gir sjelden noe særlig tilbake i form av annenhåndsverdi i form av at det lett kan omsettes på diverse bruktmarkeder på nettet som finn.no og andre salgssteder! 

Utstyr til en litt høyere prislapp vil kunne omsettes mye lettere dersom det skulle vise seg at dette ikke var det helt store allikevel.

DA får man ihvertfall igjen noe av investeringen sin om dette ikke skulle falle helt i smak allikevel.

Et helt kurant nybegynnerfly bør ligge på et sted mellom et par - tre tusenlapper.

I dette prisområdet er det mye å velge i.

Batteridrift eller bensindrift
 

Tiden der batteridrift var forbeholdt bittesmå fly med små børstemotorer til innendørs bruk er forbi! 

Etter at Li-Po batteriene gjorde sitt inntog har det virkelig tatt av på denne fronten, og store produsenter av bensinmotorer til modellfly har fått øynene opp for denne batteriteknologien som gjør at vi kan hente ut en forholdsvis høy effekt kontra lav vekt på batteriene. 

Noen av de største har tilogmed snudd produksjonen fra bensinmotorer over til elektriske motorer. 

Noen kriterier til et "nybegynnerfly"

Ethvert nybegynnerfly bør være en "Høyvinget Trainer!" 

Disse har vingene montert på toppen av flyskroget og ofte peker vingene svakt oppover, noe som vi kaller for en positiv V-form, eller positiv dihedral på fagspråket. Denne svake V-formen på vingene når du ser flyet rett forfra eller bakfra gjør at flyet har en tendens til å rette seg opp av seg selv i luften når du slipper stikka, og er noe man har bruk for som nybegynner.

Størrelsen teller!

Et godt treningsfly bør ikke være alt for lite pga lav vekt, og derav følgelig være mer følsomt for vind.

Jo større og tyngre (men ikke for tungt heller, husk at du er en nybegynner ennå), jo bedre vil det oppføre seg i luften.

Større fly oppfører seg både mer likt som fullsize fly, og er mindre påvirkelige av litt vind.

Det vil være leit å gå i bakken til stadighet pga. et lite vindkast fordi flyet minner mer om et aspeløv i lufta enn et fly, eller å ikke tørre å fly fordi det blåser litt for mye. 

Et fly oppholder seg i vinden til enhver tid, og det er ikke bra om det påvirkes for mye i negativ forstand.

Det anbefales å begynne med et fly med et vingespenn (lengden fra vingetupp til vingetupp) på mellom 1,3 meter til rundt 1,6 meter. Disse har ofte med en vekt på rundt 2 - 2,5 kg, og er perfekte for deg som trenger et fly som kan fly sakte nok til at du får inn bevegelsene i fingrene og helt til du klarer å mestre alle deler av flygingen din på en god og sikker måte uten å kræsje alt for ofte.

Antall kanaler

Noen anbefaler nybegynnere å starte med et 3 - kanalers fly til å begynne med så de slipper å forholde seg til et fly med balanseror før de trenger det.

 

-Dette er bare tull og vås! Med kun 3 kanaler, -altså throttle, sideror og høyderor som ikke lærer deg å fly med balanseror fra start av er bare å ta en omvei, og overgangen fra 3 til 4 kanaler kan være ganske stor om du har begynt å fly med 3 kanaler først og så skal lære deg å bruke den siste kanalen til slutt.

 

Gå heller for et 4 eller 5 kanalers fly fra starten, så får du alle de grunnleggende bevegelsene inn i fingrene med en gang! Men vent med noe særlig mer enn 4 - 5 kanaler, den 5. kanalen er som regel flaps og det er greit å lære deg å bruke fra starten av da dette er et uvurderlig hjelpemiddel for å kunne fly sakte under landing og dermed gi deg bedre landinger. Da har du tidlig lært deg å lande med flaps når du skal avansere til modeller der en må bruke flaps under landing.

Balsa/treverk eller EPO/isopor

Det er helt valgfritt og kommer litt an på hva du kunne tenke deg høres mest moro ut selv. Men husk at det kan ta tid å bygge en helt ferdig balsamodell, og skulle uhellet være ute på første tur så er det lettere å lime sammen et isoporfly enn et puslespill av treflis.

Materialet modellen er laget av bør altså være sterkt i tilfelle du skulle få et kræsj, og helst også være enkelt å reparere når uhellet er ute. Å tro at man klarer å lære seg å fly modellfly uten å kræsje innimellom er som å tro på nissen i voksen alder.

De fleste elektrofly for nybegynnere er idag laget i et isoporlignende materiale som kalles EPO eller EPP, og er som regel veldig enkle å lime sammen og reparere dersom uhellet skulle være ute.

Noen andre ting en bør tenke på?

Husk å sjekk tilgangen på reservedeler før du kjøper deg ditt første fly.

Det er kjedelig å måtte vente på reservedeler mens alle vennene dine er ute og flyr. 

 

Har butikken du handler i en bra tilgjengelighet av deler til ditt fly? Er det god service å få i butikken du handler i når du eventuelt kommer tilbake dersom det skulle vise seg å være noe feil med produktet du har kjøpt, og kan de hjelpe deg med alt du måtte lure på av justeringer og andre problemer som måtte dukke opp?

Husk også å alltid bestill noen propeller ekstra med ditt nye fly. Dette er forbruksvare, spesielt når man er uvant med ny modell. Ettersom flyet i 99% av tilfellene treffer bakken med propellen først er den det første som ryker, så de kan du handle noen ekstra av med det samme.

Lykke til, og kos deg med ditt første modellfly!

Små fly - Store gleder