Byggetid

Endelig. Din nyinnkjøpte modell er i hus, ventetiden fra du bestilte til du kan begynne å bygge sammen din første modell er over og det er på tide å pakke ut modellen. Har du bestilt over nettet og på postordre er kjøreturen hjem fra postkontoret lang som et vondt år, men gleden over å komme hjem og begynne å pakke ut modellen desto større. Allikevel er det noen tips det er greit å vite før en starter byggingen:

- Ta deg god tid til utpakkingen.

- Kontroller at antall deler stemmer og at ingen deler er skadet eller ødelagt på annen måte.

- Les gjennom byggemanualen før start.

- Skaff det du trenger av verktøy og eventuelle andre deler før du begynner.

- Justeringer av alle ror-utslag og rorflater.

- Balansering av propell.

- Balansering av tyngdepunkt.

Ta deg god tid til utpakking
Durafly Tundra

I iveren etter å pakke ut modellen og settet man har ventet lenge på er det fort gjort å bli en smule overivrig og "ha det litt travelt" med å få ut alle delene. Et godt tips her er å kose seg med hvert enkelt steg underveis i utpakkingen og ta deg god tid.

 

Modellen din er forhåpentligvis ikke satt opp som erstatningsfly for Widerøe eller SAS det neste døgnet eller skal være i rute mellom Bergen - Bodø om et kvarter, - så du har all tiden i verden på å gjøre deg flid med din maskin. Jo bedre tid du tar deg, jo bedre resultat vil du gi deg selv og modellen din og det med et fly som flyr like bra i lufta som det ser ut på bakken.

Den kommer fort nok i lufta, så kos deg med hvert øyeblikk av byggingen!

Durafly Tundra
Durafly Tundra
Durafly Tundra

Har du for eksempel kjøpt en Tundra, så er det med noen ekstra deler på undersiden av esken så det er greit å ikke forhaste seg med å kaste esken før man har sjekket om det er noen deler på undersiden også. Det er lett å glemme om en blir overivrig med å fjerne søpla og da er det leit om noen av delene fortsatt befinner seg i embalasjen og heller blir med søppelbilen enn å sitte på flyet ditt.

06-11-18-3134.jpg
Kvalitetskontroll - sjekk alle deler nøye
Durafly Tundra
Durafly Tundra
Telling av deler i kit

Uansett om det er din første eller din hundrede modell du bygger, om det er fly eller helikopter så er det alltid smart å gjennomføre en kvalitetskontroll etter at alle deler er ute av den store esken.

Legg alt utover arbeidsbordet ditt sånn at du får en god oversikt over alt.

Du vil kunne sammenligne med oversikten i manualen og du vil fort se om det mangler noen deler.

 

Som regel er det mange små poser med diverse smådeler som rorhorn/hengsler/koblinger som er merket fra fabrikken, og det er ofte henvist til dem i byggemanualen når du får bruk for dem.

Tell over at hver pose inneholder riktig antall deler men vent med å åpne dem, la dem ligge uåpnet til manualen ber deg ta dem frem.

Skulle det være noe som er skadet under frakt, deler som er skeive, eller noe som mangler etc, - er det nå du skal henvende deg til butikken du kjøpte modellen fra. Som regel møtes du av seriøse folk med god kundebehandling og de fleste aktørene er enkle å forholde seg til når det kommer til reklamasjoner/garantisaker.

Durafly Tundra inspeksjon av deler.
Kvalitetskontroll Align T-rex 550E.
Les byggemanualen fra perm til perm

Det er en god ide å lese gjennom hele manualen før du går igang med selve byggingen. Ved å gjøre det vil du se om det er uventede ting som vil dukke opp underveis, som f.eks at noe skal limes og du må skaffe en type lim i tillegg, eller at du trenger et spesielt verktøy som kan gjøre akkurat den og den operasjonen lettere for deg. I tillegg som nevnt innledningsvis vil den inneholde en oversikt over alle deler som skal være med i settet, og som du må bruke for å telle over at du har mottatt rett antall av osv. I tillegg vil manualen gi deg en pekepinn på om det er spesielle farer å ta hensyn til , eller om det er andre ting du må tenke på ved bruk av modellen din, som signalforstyrrelser, plassering av elektronikk etc, etc.

Byggemanual til Durafly Tundra

Ved å lese igjennom byggemanualen fra ende til annen før byggestart gjør du deg også litt kjent med delene og hvordan de ser ut.

På den måten kjenner du deg lettere igjen i hva manualen mener og hva som skal skje og når.

 

Av og til er det mulig å misforstå manualen ved første omgang, da vil du lettere oppdage dette når du kommer til dette punktet neste gang, og dermed kanskje unngå å gjøre noe feil.

Skal noe smøres opp, eller måles? Skal noe limes, eller kanskje tilpasses litt før sammensetting? Alt dette er du klar over om du tar deg tid til å lese gjennom manualen før du begynner å bygge. 

Før du går i gang med selve byggingen er det også lurt å ha ett batteri ferdig ladet, slik at du har dette tilgjengelig med strøm på da du trenger det under byggeprosessen. 

Align T-rex byggemanual
Skaff alt du trenger av verktøy og andre deler før du begynner

Når du har gått gjennom manualen vil du ha en viss peiling på om det er noen spesielle verktøy man trenger for å fullføre modellen. Trenger ESC kablene å få loddet på kontakter er det greit å ha en loddebolt og et holdeverktøy til å holde kablene på plass med mens du lodder dem, krympestrømper for å forhindre kortslutning av kablene, loddetinn, etc, etc. Må noe av elektronikken loddes på forhånd kan det være greit å ha gjort dette på forhånd dersom ikke manualen spesifikt har gitt beskjed om å vente til delene er montert i maskinen før lodding finner sted.

(Dette hører med til sjeldenhetene, men kan ha med plasshensyn å gjøre på noen modeller). 

Ellers så er det greit å ha litt forskjellig av standard håndverktøy for hånden. Det er kjekt å ha litt forskjellig av skru, -og stjernetrekkere av bittesmå til store trekkere, umbrakonøkler/trekkere, en lang spisstang til å komme til på trange steder med der fingrene ikke kommer til, en skalpell eller en skarp hobbykniv, avbiter og diverse andre tenger, et urmakersett kommer godt med. 

Boeing Stearman

Skal du bygge deg et balsabyggesett er det også lurt å ha gått til innkjøp av et godt strykejern til plastfilmen man trekker flyet med på utsiden av treverket, litt trelim og kanskje litt lettsparkel og pussepapir. Her bør du også ha et godt byggebord med god plass til verktøy en trenger rundt bordet. En servotester kommer også godt med. Den brukes til å justere nullpunktet på servoene med, slik at du vet hvor du skal plassere servohornet på servoen for at armen skal bevege seg like langt hver vei.

I tillegg er det greit å ha gjort klart eventuell lakk en vil bruke og hvilke farger man har tenkt å gi modellen, samt eventuelle egne merker og dekaler man har lyst til å utsmykke modellen med.

Justeringer av servoer og rorutslag
Durafly Tundra

Etterhvert som byggingen skrider frem blir det etterhvert nødvendig å koble strøm til flyet. Dette er både for å justere servoer og å sette dem i nøytral posisjon slik at servoarmene beveger roret like mye mot hver endestopp og å sjekke at motor går riktig vei, og for å sjekke at alle ror går riktig vei, samt å justere utslag og hastighet på utslagene. Dette er beskrevet i manualen, og jo mer nøye du er her og justerer utslagene, jo bedre flyr maskinen din. Ta deg derfor god tid til alt av justeringer for å få dem så likt som mulig med det som manualen sier, så har du en snill og fantastisk maskin i lufta.

Nå når du begynner å nærme deg justeringer og sjekk av elektronikken er det lurt å lade opp minst ett batteri til flyet. Her finner du noen forholdsregler du bør tenke på ved lading av Li-Po batterier.

Volantex Lanyu Cessna 182 BL 156.
Servotester
27-12-18-5643.jpg

Ved å bruke en servotester er det veldig enkelt å justere servoene slik at de får rett utslag. Med den kan man sette servoene i sin nøytrale posisjon, så man vet at de står i senter. Når man vet at servoen står i nøytral/senter setter man på servoarmen 90 grader ut til siden fra servoen. Da blir utslaget blir likt til begge sider. Dette er for å forsikre om at roret vil gå like langt begge veier.

 

Da vet man at servoen står i nøytral (når du slipper stikka) og dermed er det lett å justere bakkanten av roret slik at det står i sin nøytrale posisjon, -det vil si jevnt med vingeprofilen. 

For å bruke servotesteren trenger den å kobles til strøm, og det letteste for å gjøre dette er å bruke flyets esc og det samme batteriet du har tenkt å fly med. Som du ser på bildet er ikke motoren koblet opp til esc'n ennå. Dersom man har en esc til overs som reservedel kan man også bruke denne som strømforsyning til servotesteren. Man kobler throttlekabelen til input på servotesteren og kobler så til den servoen man ønsker å teste på den andre siden. Batteriet kobles inn på esc'n.

 

En god servotester har som regel 3 valg, "nøytral", "auto", og "manuell".

På auto kjører den servoen frem og tilbake på egenhånd, i manuell kan man bruke hjulet til å vri servoen til den ene eller den andre siden, og med nøytral setter den servoen i sin midtre posisjon.

Servoer kobles inn her!

Servotesteren er et uvurderlig godt hjelpemiddel å ha i verktøykassa for å justere servoer enten før montering, eller for justering. Man kan også bruke den for å sjekke at man monterer servoene riktig vei slik at du slipper å demontere dem igjen fordi man har montert dem slik at de går feil vei. Husk at det som regel er den hvite eller gul/oransje kabelen på servoen som er signal, den røde er + og den sorte er -. Servokabelen må kobles til rett vei ellers vil den ikke virke. Har du koblet feil er det bare å snu kabelen.

Rorutslag

For å være sikker på at man justerer rorene med riktig utslag er det greit å ha et måleverktøy for dette for hånden. Nå vil du kunne se om roret står i nøytral posisjon når servoen og servoarmen står i sin nøytrale posisjon. Gjør det ikke dette må du justere lengden på armen mellom servoen og rorhornet. Når roret og servoen er justert riktig mtp. nullposisjon er alt riktig i nøytral posisjon, dvs. når du slipper stikka.

Når justeringen av ror er gjort ferdig i nøytral posisjon må du gå inn i manualen og sjekke hvor langt roret skal bevege seg opp/ned/sideveis og ved hjelp av senderen kan du f.eks sette begrensninger på hvor langt roret beveger seg.

 

Du kan også sette opp med flere forskjellige oppsett vha. en knapp, slik at du kan fly 3D akrobatiske øvelser med fulle rorutslag på en setting, mens du har små utslag på rorene som gjør at flyet får rolige og snille bevegelser på en annen setting, ofte på samme bryter. Da switsjer du bare mellom disse innstillingene alt ettersom hvor "hissig" du ønsker at flyet skal være.

 

Disse innstillingene kan være individuelle fra sender til sender, og dette finner du ut mer om i manualen for senderen din. I manualen til flyet finner du også forslag til flere forskjellige utslag som f.eks at balanserorene skal gå 12mm opp og ned ved akrobatikkflyging, men bare 6-8mm ved normal eller skalaflyging. 

Følg instruksene i byggemanualen, og ta deg god tid til alle rorjusteringer. Jo mer tålmodig og nøyaktig du er her, jo bedre vil modellen din oppføre seg i lufta, så ta deg tid til å være nøye her!

27-12-18-5643.jpg
27-12-18-5644.jpg
Balansering av propell

Når alle justeringer av ror er gjort, alt som skal limes er limt og skrudd fast og modellen nærmer seg ferdig er det et par ting som gjenstår. Det ene er å balansere propellen, det andre og MEGET viktige punktet er å sjekke eller balansere ut flyets CG. Det finner du på under tips og råd fanen.

 

Dette finner mer om ved å klikke på knappen under. Fremgangsmåten er lik for alle propeller.

Lykke til med din nye modell!

Må du få mange flotte opplevelser ut av dine timer i lufta med den! 

Små fly - Store gleder