Flyanbefalinger

Det finnes ut uttall forskjellige fly og varianter der ute beregnet på nybegynnere. Men ikke alle er like godt egnet, eller holder en god nok standard for en som er nybegynner og trenger et pålitelig fly som tåler en støyt før man må frem med lim og verktøy.

 

Her er imidlertid 3 fly som alle bør være ok nybegynnerfly om du har tatt deg tid til å øve litt i simulatoren først.

Her er det lagt vekt på:

- Flyegenskaper. Din første modell bør kunne fly sakte og stabilt sånn at den er lettere å lande.

- Vekt. Den bør ikke være for tung, men heller ikke for lett, jo lettere den er jo værre er den å fly i litt vind.

- Størrelse. Den bør ikke være for stor, men heller ikke for liten. Et vingespenn på mellom 1,2m til 1,6m er passe.

- Vanskelighetsgrad ved bygging. Den bør heller ikke være for vanskelig å bygge/sette sammen.

Durafly Tundra
Turnigy tgy i10a + Durafly Tundra
Flottører følger med i settet på Tundra.
Durafly tundra 2.jpg

Et av flyene som kan anbefales en nybegynner er fra en fabrikant som heter Durafly og kalles Tundra.

Dette er et høyvinget fly med et vingespenn på omtrent 1,3 meter, som både kan fly snilt som en trainer for en nybegynner, men også utføre diverse akromanøvre for den viderekommende når stikketreningen begynner å komme inn i blodet.

 

Den har store ballonghjul så du kan fly på steder med mye grus eller høyt gress, et solid understell som kan ta av for ganske harde landinger som er et stort pluss i begynnelsen mens du øver deg på å lande, og i tillegg er den gode egenskaper i lufta og kan fly veldig sakte uten å plutselig falle ukontrollert mot bakken noe som også er viktig for at du skal kunne klare å lande flyet ditt etter dine første turer uten å kræsje.

I tillegg er den forholdsvis enkel å montere. Denne kan være både som et perfekt nybegynnerfly, men også et du kan ha med deg videre som et kosefly når du har avansert videre til andre både mer krevende og større modeller til en helt annen prisklasse og kanskje bare vil kosefly litt når du har satt disse på bakken pga for mye vind. Det kan også monteres ski istedenfor hjul for moro på vinterstid.

Tundra kan du kjøpe hos hobbyking.com.

 

Ski er ekstrautstyr. Gir mye moro på vinteren.
E-Flite Timber
E-flite Timber

Et annet fly som anbefales er av merket E-flite og modellen kalles Timber.

Denne har enda bedre flyegenskapene for sakteflyving enn Tundra, og er en perfekt trainer modell, men kan fort bli litt "kjedelig" når manøvreringen begynner å sitte i fingrene.

.

Denne har et vingespenn på ca 1,5 meter og  har en flyvekt på rundt 1,4 kg. Timber har også forkantflaps eller på flyspråket "slats" på vingenes fremkant, noe som gjør den meget stabil ved lave hastigheter, noe som kommer godt med hos en ivrig nybegynner.

Felles for de to flyene nevnt til nå er at disse har halehjulsstyring, og det KAN være litt vanskeligere å ta av med disse enn et fly som har nesehjul (fordi halen er såpass lang og hjulet sitter festet i haleroret for å kunne svinge) da disse kan ha en tendens til å skjene litt ut av rullebanen og som nybegynner kan det til å begynne med være vanskelig å holde styr på sideroret under takeoff for å holde flyet på rett kjøl til det er i lufta, men til gjengjeld er disse i lufta som regel etter kun noen få meter. Det gjelder å bruke sideroret til å holde flyet rett under takeoff.

 

E-flite Timber

Både ski og flottører er også å få tak i til Timber, og til snø fungerer både ski og flottører, mens kun flottører funker for å kunne fly på vannet naturlig nok, dersom da ikke vannet skulle ha rukket å stivne når det lakker mot vinterstid. Med flottører eller ski er du sikret masse flyging på vinterdager også. Timber kan du f.eks kjøpe hos smallsize.no

E-flite Timber with floats

Flottører er ekstrautstyr en må kjøpe i tillegg på timber, men veldig kjekt å ha.

Volantex Cessna 182 BL 156
Cessna 182 bl 156 fra Volantex

En Cessna 182 fra fabrikanten Volantex er en kopi av det kjente Cessna 182 Skylane anbefales også som et nybegynnerfly. Nydelige flyegenskaper på den også, men en bør ha øvd i simulator først. Kan virke noe undermotorisert, så det kan være lurt å oppgradere til et hakk større motor og ESC på denne. 

Denne har nesehjulsstyring så den er noe lettere å kontrollere rett frem på stripa under takeoff og har et vingespenn på nesten 1,6 meter.

Alle de 3 nevnte modellene er fly som kan anbefales en nybeynnere, felles for dem alle er at de kan fly sakte for å gjøre landingen lettest mulig for deg som pilot, de oppfører seg snilt i lufta og er en rimelig inngang til gamet for de fleste. Det finnes mange flere fly som er verdt å ta en titt på, men husk at ditt første fly altså bør være høyvinget, ha en liten v-form på vingene (positiv dihedral på fagspråket) slik at den er mer stabil i lufta, og at den kan fly sakte og uten å miste løftet slik at du får inn stikkebevegelsene og mye tid i lufta. 

Volantex Cessna 182 bl 156
Cessna 182 med flottører og hjemmelagde dekaler

Alle disse 3 trainerene har så gode flyegenskaper at mange har satt sine warbirds på bakken pga for mye vind og heller tatt "skoleflyet" sitt, som de tross alt kjenner helt fra start av opp for en kosetur selv når det blåser litt for mye til å ta sjansen på et eventuelt kræsj med de fineste modellene sine men gjerne vil fly litt allikevel.

Med Cessnaen fulgte det med en radio med settet, men denne bør med fordel byttes ut til en bedre en da det fort bemerket seg at disse originalradioene som følger med i disse settene som regel er heller begredelige greier.

 

Alle flyene beskrevet her ligger på et sted rundt 2-4 tusen kr, litt avhengig av hvilken versjon du velger av ferdig bygget, eller et kit der du selv står for elektronikken som motor og servoer, og helt flygeklar.

Cessnaen kan du få tak i hos modellflybutikken.no

Cessna 182 bl 156 med egne dekaler, klar for maiden flight

Små fly - Store gleder