top of page

Volantex Cessna 182 BL 156

Dette ble mitt første ordentlige modellfly. I august 2015 ble denne bestilt etter litt googling etter et bra nybegynnerfly. Jeg ønsket en modell med gode nybegynneregensksper, og denne fløy rett inn som hva jeg så etter. Jeg ville ha noe som både så ut som et ordentlig fly, pluss at den måtte kunne fly sakte og være lett å komme igang med.

Med sitt vingespenn på hele 156 cm var den akkurat det jeg så etter.

Gleden var stor når modellen kom i hus etter lang og "uutholdelig" venting på at pakken skulle dukke opp i posten. Men, - lang ventetid gjorde at jeg fikk mange timer bak spakene i simulator før jeg kunne komme meg ut og fly på ordentlig.

Moroa kunne endelig starte, og etter et par timers montering og nitidig justering ble det "maiden flight" tidlig om morgenen en fantastisk flott septemberdag i 2015. Jeg fikk god hjelp av en kompis med modellflyerfaring til å ta den opp i lufta for meg på de første turene, og allerede etter 2 turer i lufta foretok jeg på egenhånd min aller første landing med et gedigent smil om munnen.

Volantex Cessna 182 156 BL

Det jeg hadde å utsette på med denne modellen var at jeg syntes merkene som fulgte med i settet var litt kjedelige, så jeg laget mine egne merker som kunne ligne merker jeg hadde sett fra fullsize maskiner av samme fly. I tillegg viste det seg at neseleggen var av heller dårlig kvalitet, og ved en litt dårlig landing med nesehjulet først, ble neseleggen bøyd. I tillegg var innfestingen ikke helt bra, så jeg byttet ut denne med en av enklere sort uten støtdemper og laget en bedre løsning for innfestingen. Hjulkåpene ble også fjernet ganske fort, da disse fikk en lei tendens til å pakkes med snø så fort det var litt flyging på snø.

Volantex Cessna 182

Alt i alt var jeg så fornøyd med dette flyet at jeg endte opp med å kjøpe en helt maken via finn.no. Da hadde jeg to stk, en med flottører for flyging på vinterstid og på vann, og en på hjul for flyging på hardt  underlag. Motoren som fulgte med i settet ble ganske raskt oppgradert til en sprekere, og med den nye motoren kunne maskina flys på både 3, - og 4 cellers batterier. Dette gjorde den  til en skikkelig akrobatikkmaskin og rett som det var ble den titulert av andre modellflygere som "akro-cessnaen" ellers "allværsjageren". Denne laget jeg også egne merker til, bare i andre farger.

Her kan du se "maiden flighten" av denne maskinen, utført av kompisen min som fikk æren av å ta den i lufta den første gangen. 
 
Det tok ikke lange tiden med hjelp, før jeg tok av, fløy både 8-tall og landingsrunder, for så å lande på egenhånd. Simulatortreningen ga resultater, og jeg kunne stolt kalle meg fersk modellflyger etter noen få turer i lufta.

Gleden var stor dette året, og utfordringene lot ikke vente på seg da jeg ble fort vant til flyet og etter kort tid gjorde den både rolls og loops til den store gullmedalje. Desverre endte den første maskinen sin karriere da jeg hadde brukt mottakeren i et annet fly og så satt den tilbake igjen, og dermed glemte å sjekke at rorene gikk rett vei før takeoff. Det resulterte i molekylinndeling av isoporen og jeg kunne kjøre hjem mens jeg nynnet melodien "et pusslespill, et pusslespill..." 

Den andre endte desverre også sine dager litt for tidlig, med nesa godt plantet i torva etter at jeg som en litt for overmodig pilot "bare" skulle ta en roll, -i alt for lav høyde. Selvom dette er en bra nybegynnermodell egner den seg dårlig som plog. 
 
Alt i alt er dette en meget god nybegynnermodell det virkelig er lett å bli glad i og det vil bli flere cessnaer i modellflyger's hangar i fremtiden.

Vurderinger av modellen:

    +

  • Flott modell - mye for pengene.

  • Gode flyegenskaper - lett å fly med litt trening fra simulator på forhånd.

  • Med oppgradering av motor ble den en sprek maskin med krefter til det meste.

  • Lett å bygge. 

  • Utstyrt med diodelys, noe som gjorde sitt for skalalikhet.

  • Mange fine skaladetaljer som får dette til å bli en flott modell.

  • Gir uendelig mange timer glede. Dette er en modell du vil ønske å ta vare på i årevis om du ikke vraker den.

     -

  • Litt dårlig neselegg. - Lett å bøye ved landing med feil angrepsvinkel.

  • Litt dårlig patent på innfestingen og for styring av neselegg.

  • Hjulkåper tettes fort av snø.

  • Litt dårlige hjul, men lett å bytte til bedre saker.

  • Radioen som følger med i RTF settet er heller dårlig. Kan fint flys med, men tenk på å bytte denne om man vil ha mer muligheter mer en mer avansert radio.

Små fly - Store gleder

bottom of page