Vekt og balanse

"Et nesetungt fly er vanskelig å fly, et haletungt fly, - flyr bare en gang!"

En jevn fordeling av vekt har mye å si for et fly's balanse, og hvordan det oppfører seg i luften.

Et fly's CG er et punkt på flyet som forteller oss noe om hvor flyets tyngdepunkt må være mens det flyr i en rett linje rett frem.

 

Dette punktet varierer fra fly til fly. Dette punktet ligger et lite stykke bakenfor fremkanten av flyets vinger, og er spesifisert i manualen for ditt fly. F.eks: 80mm fra fremkanten av vingen, målt inntil flykroppen. 

Hva CG er for noe, og hvorfor dette har betydning

CG står for Center of gravity, og er det stedet som flyet balanserer rundt i pitch aksen, veldig enkelt forklart. Dette betyr i sin tur at et haletungt fly vil fly med nesen til værs og et fremtungt fly vil vende nesa nedover. Begge disse tilfellene vil være vanskelige å fly, -når flyet er i lufta skal det gå rett frem og holde den retningen helt til du som pilot gir det en input om å fly i en annen retning. 

Å hente inn og lande et fly som er for tungt i halen vil være som å prøve å balansere en jumbojet på en synål, så om du klarer å lande et haletungt fly er du å betrakte som en meget rutinert pilot, for det er nesten umulig. Et fremtungt fly vil vende nesa mot bakken så fort det kan, så derfor er det heller ikke bra at det er for tungt i nesa. Men pga. den lange halen og at haleroret sitter så langt unna flyets cg er dette pga. kraft * arm den versjonen av de to som er lettest å hente inn med å gi høyderor dersom flyet ditt skulle være ute av balanse. Men selv dette er vanskelig, og for en uerfaren pilot vil selv dette kunne gi en kjempeutfordring og kanskje ende i et kræsj av modellen.

Derfor er det enormt viktig å sjekke CG når en modell er ferdig bygget. Eller etter hver gang en har måttet justere noe så er dette en sjekk det er veldig enkelt å ta, og den kan gjøres med å bruke 2 fingertupper som verktøy.

For å balansere flyets CG må vi skille mellom høy- og lavvinget modell

Det er veldig viktig å skille mellom høyvingede og lavvingede fly for balansere flyet riktig.

Et lavvinget fly, som f.eks en warbird som på bildet over, skal ALLTID balanseres liggende på ryggen med hjulene ute! De balanseres med CG punktene på vingene liggende ned mot verktøyet, altså OPP/NED.

Flyet skal ligge helt stille så vannrett som mulig, lener det seg nedover med nesa eller halen er det for tungt i den delen som peker nedover. Som regel er det enkelt å balansere ut dette om en har fulgt manualen nøye med å måle hvor CG skal ligge. Da holder det som regel å flytte batteriet (husk å bruke et batteri med samme vekt som beskrevet i manualen) bittelitt forover eller bakover slik at flyet ligger rolig og  vannrett. Hjelper ikke dette kan man legge inn litt blyvekter fra f.eks felgbalansering og lime de fast på stedene som får flyet til å ligge vannrett. 

Til de gangene en ønsker å bruke ekstra lodd for å lime fast i eller på flykroppen er det enklest å ha et balanseringsverktøy som på bildet. Da har man hendene ledig og kan legge på og ta av vekter, flytte disse rundt og finne ut nøyaktig hvor det er mest gunstig å ha dem før man til slutt limer dem fast.

Med et høyvinget fly gjøres dette på akkurat samme måte, bare på undersiden av vingene mens flyet har normal stilling slik det ville hatt om det fløy rett frem. Man finner punktet der CG skal være ved målet fra vingens fremkant som er oppgitt i manualen, merker disse punktene, og balanserer flyet enten ved hjelp av et balanseringsverktøy, eller ved å løfte det rett opp med fingertuppene på CG punktene og se om det ligger vannrett og stille. Synker nesa eller halen må du balansere på akkurat samme viset som med en lavvinget modell. Prinsippet er likt for begge typer fly, men det er viktig å balansere riktig vei.

En dråpe lim på CG punkt.png

Et tips for å lett finne igjen hvor CG punktene er, er å lime en liten dråpe med f.eks 5 minutters epoxy lim på CG punktene. Da vil man kjenne nøyaktig hvor CG punktene er og kan lett sjekke CG før en hver flytur. Batteriet som skal brukes under flyturen skal naturligvis være festet i modellen under balansering, ellers vil ikke CG bli riktig.

 

Sjekk alltid at CG er riktig før hver flytur, da er du sikker på å ikke fly med en frem, -eller haletung maskin.

Lykke til!

Små fly - Store gleder