top of page

FMS P-51D Mustang "Red Tail" 1450 mm,
"min første warbird"

Dette skulle bli min modell nummer 3.

 

I juni 2016 ble denne nydelige maskinen bestilt etter mye sikling og glaning på YouTube i time opp og time ned. Jeg ønsket meg en skikkelig warbird men som ikke var for vanskelig å fly for en som ikke hadde all verdens erfaring.

 

Denne hadde jeg sett en kamerat i klubben fly, og jeg ble skikkelig bitt av basillen etter å se den i lufta.

Med et vingespenn på 145 cm og vekt på 2,3 kg er den akkurat passe stor for en modellflyger som innehar et middels erfaringsnivå. Den går også lett inn og ut av bilen, og enormt anvendelig. Gode flyegenskaper gjør at denne lett kan bli ens første warbird.

Den flyr helt nydelig - rett ut av esken omtrent. Bare vær nøye med oppsett og rorutslag, så er dette en modell du kommer til å glede deg over i timer, uker, måneder og år. Dette er fortsatt den dag i dag en av mine favoritter, og den modellen jeg som oftest bruker som oppvarming før jeg skal fly andre modeller som jeg føler er litt mer krevende i lufta.

Mustangen fra FMS var det få ting å utsette på. Denne modellen er gjennomført bra med det meste, men selve innfestingen av horizontal og vertical stabilizer kunne vært laget litt bedre. Her er det meningen at de skal festes med 2 skruer, men den ene skruen i settet syntes å late til å være litt for kort til at den lett skrues inn. Monteringsanvisningene som innimellom synes å være direkte oversatt fra kinesisk til engelsk via google translate kunne nok med rette vært gått gjennom en gang til med en engelskkyndig person hos fabrikken, men allikevel lettforståelig nok til at dette ikke var noe stort problem.

Denne modellen svarte så godt opp til forventningene at jeg etter noen uker i lufta med den kom over et lydanlegg som kunne simulere motorlyden fra den ekte versjonen, samt at jeg valgte å sette inn en gyro slik at jeg kunne fly også i noe mer vind. Denne maskinen flyr fortsatt like nydelig den dag idag, og er en drøm å lande etter at man har gjort seg kjent med egenskapene den har i lavere hastigheter. Landinger gjøres med full landingsflaps, da flyr den rolig og stabilt mens den kommer svevende inn for landing nesten som ekte vare.

Selvom denne modellen er en drøm å fly krever den litt grunnleggende flyferdigheter. I tillegg bør du ha lært deg å fly med sideror og kunne bruke dette både under takeoff, i lufta, og under landing før du går til innkjøp av denne som ditt neste fly. Denne har halehjul og ikke nesehjulsstyring, og slike modeller kan fort komme til å gjøre det som kalles en "ground loop" om du ikke er obs på å korrigere med sideroret under takeoff.

Understellet er plassert med en bra vinkel fremover så det skal litt til før den lener seg over på propellen. Allikevel bør avgang foregå med forsiktig gasspådrag mens man øker dette mer og mer til modellen er i lufta. Jeg har selv tatt nedi bakken med propellen ved litt for kjapp throttlebruk, og resultatet kan fort bli at den spytter propellblader i hytt og pine om du ikke er forsiktig. 

FMS P-51D mustang

Understellet kan med fordel nevnes som en av de tingene som er mest negativt på både denne og endel andre warbirds i denne størrelsen. Det skal desverre ikke så mange landinger til av den litt hardere sorten på ujevnt og hardt underlag før man vil begynne å merke at det er nødvendig med reparasjoner og utskiftninger av deler. Dette understellet har jeg vært nødt til å skifte ut såpass mange ganger at jeg til slutt lot være å sette på igjen lukene som dekker over hjulene mens modellen er i lufta nettopp for å komme til bedre neste gang dette må skiftes eller repareres.

Mustang P-51D Red Tail

Uansett - selvom understellet ikke tåler all verden har dette også bedret seg ettersom mine landinger også har blitt bedre og bedre, så all skyld skal ikke her tilskrives modellen. Setter man henne pent nok ned så lander hun som en drøm!

Vurderinger av modellen:

    +

  • Utrolig forseggjort modell - veldig mye fly for pengene.

  • Gode flyegenskaper - kan passe som en første warbird med litt erfaring på forhånd.

  • God combo med sprek motor og god ESC med SBEC.

  • Lett å bygge. 

  • Utstyrt med diodelys i vingetips.

  • Mange fine skaladetaljer som opptrekkbart understell, flaps, lys.

  • Flyr overraskende bra også i lave hastigheter.

  • Bra som førstegangs warbird.

  • God plass i cockpitområdet for installasjon av mottaker, etc.

  • Gir uendelig mange timer glede. Dette er en modell du vil ønske å bygge opp igjen om du skulle vrake den.

     -

  • Egner seg ikke for nybegynnere uten grunnleggende flyerfaring. 

  • Lett å ødelegge understellet ved dårlige landinger.

  • Lett å groundloope om man ikke er forsiktig med throttlebruk under avgang.

  • Litt for dårlig innfesting av vertical stabilizer.

  • Propellbladene knekker lett ved en liten berøring av bakken med motor i gang.

  • Propellbladene har litt liten pitch - kan virke litt slapp. Dette kan enkelt modifiseres med bruk av strips om man ønsker økt hastighet og litt mer "sinna" modell

Små fly - Store gleder

bottom of page