Lanxiang F4U Corsair 1600 mm

"En perle av en modell ved første øyekast og lang avstand!"

20181123_190538.jpg

Sjelden har skuffelsen vært større ved unboxing enn denne!

Dette er det først flyet jeg desverre har måttet si meg vanvittig skuffet over, og ihvertfall til den prisen jeg kjøpte det for. Her var det mye som ikke stemte fra første stund. Etter å ha fått ut alle deler ut fra esken og begynt å inspisere viser det seg at flere av delene er skeive. Dette var bl.a. synlig på sideroret, som også på bilder sees at er skeivt. Slik var det med flere av rorflatene også, balanserorene gikk i en slags bue på hver ende, flapsen på høyre ving var bøyd oppover og slik bare fortsatte det etterhvert som delene enkeltvis ble plukket ut av esken. 

20181123_190608.jpg

I utgangspunktet var dette ting som jeg hadde tenkt meg å klare å leve med. At ting kan bli liggende lenge i esken kan skje ved lange overfarter fra eksempelvis Kina, og jeg antok at det samme hadde skjedd her. Deler som ligger slik kan i verste fall bli skeive om de er pakket på en måte som ikke er optimal for å lagre isopor over tid, slik at de ender opp med å være bøyd innen de kommer frem til destinasjonen. Dette skulle jeg nok klare å rette opp på egenhånd, så jeg så ingen grunn til å kontakte butikken for å klage på dette her.

20181123_190934.jpg

I settet følger det med en 12 kanals radio med mottaker. Dette holdt en slik standard at jeg valgte å gi den bort til en som holder på med landgående kjøretøy der det ikke er fare for at ting ramler ned fra lufta når noe kom til å skje med radioen. Og det viste seg at jeg hadde rett like etterpå.

Slike radioer som følger med i RTF sett anbefales ikke å brukes i fly du har tenkt å ha en stund, da disse som regel ikke er verdt mer enn elektronikken de er bygget med. Kjøp en bra radio i utgangspunktet, og hold deg til den med alle flyene dine.

1.jpg

I ren "Kinastil" er dette ett sett som er mer et rent leketøy heller enn et skikkelig modellfly.
Hele settet bærer preg av masseproduksjon på absolutt billigste måte, lite gjennomtenkte og dårlig utprøvde løsninger, - generelt et sett som skulle vise seg å kreve mye jobb for å få satt i flygbar stand. At byggemanualen var på størrelse med et postkort og oversatt med dårlig Kinaengelsk gjorde det heller ikke lettere for dette settet å bli tatt for å være av god kvalitet.

4.jpg

Alt i alt med denne modellen så måtte så og si det meste gjøres om på for å få flyet i flygedyktig stand. Lista var lang over ting som måtte gjøres for å få den flygedyktig:
 

  • Ledningene fra servoene i vingene var ikke lange nok til å nå frem til fuselaget uten å skjøtes. Dette fabrikken løst ved å legge skjøten til midt foran hjulene med for lange kabler mellom skjøt og fuselage, slik at overskuddet ble liggende inne i selve hjulbrønnen. Hver gang man da opererte understellet ut og inn la da disse kablene seg i klem mellom hjulet og brønnen.

  • Det var komplett umulig å få justert inn servoene til å stå i sine nullpunkter med rorflatene i nøytral stilling, sannsynligvis pga. billigste sort servoer med grove tenner slik at det ble umulig å få rorflatene i nøytral stilling når servoene stod i sine midtstillinger. Dette løste jeg med å bruke en annen løsning på roroverføringene fra Du-Bro, se bilder.

  • Hjullukene var så og si håpløse å justere. De var koblet opp mot servoene ved hjelp av hyssing som i utgangspunktet skulle kunne justeres, vel og merke om du har små nok fingre til å knyte en knute inni et wienerpølseskinn uten å komme borti skinnet.
    Med andre ord, et håpløst opplegg!

  • Halehjulsstyringen var også av dette slaget, med hyssing som strakk seg bakover fra servoen lenger fremme i kroppen. Heldigvis unngikk jeg justeringer her.

  • Festene til den fremre motorcowlingen var laget av et par gummihylser som minner mer om en bit av en gammel fuelslange. Her var det meningen av man skulle skru metallslruer inn i disse hylsene som i og for seg var av gummi og ikke akkurat ga særlig godt feste til skruene. Jeg kan ramse opp mye mer men velger å ikke ta alt i en bolk.

Når alle rorflater var satt sammen startet oppnøstingen av kabler
Når alle rorflater var satt sammen startet oppnøstingen av kabler

Lanxiang F4U Corsair 1600mm

press to zoom
Ikke en gang merkingen på kablene stemte med hvor de gikk.
Ikke en gang merkingen på kablene stemte med hvor de gikk.

Lanxiang F4U Corsair 1600mm

press to zoom
Etterhvert begynte det å ligne på noe som kunne komme seg opp i lufta iallefall.
Etterhvert begynte det å ligne på noe som kunne komme seg opp i lufta iallefall.

Lanxiang F4U Corsair 1600mm

press to zoom
Når alle rorflater var satt sammen startet oppnøstingen av kabler
Når alle rorflater var satt sammen startet oppnøstingen av kabler

Lanxiang F4U Corsair 1600mm

press to zoom
1/12

De nevnte problemene var bare starten. Etterhvert som ett problem ble løst, dukket det opp et nytt et. Og for hver ting som ble fikset kjente jeg at jeg mislikte modellen mer og mer. "Men fortvil ikke!", - fortsatte jeg å si til meg selv, "-det blir fly av dette og!" 
Motorfestet var også et kapittel for seg på denne modellen. Bommer man med tydingen av bildet på postkortet av en byggemanual så har man virkelig bommet, da manualen sier at man skal lime fast treverket som motoren festes i. Og bomme det gjør man, siden den fremre flaten motoren festes i står bittelitt på skrå for å motvirke torquen fra propellen er det fort gjort å lime den fast feil vei siden det fremkommer veldig lite tydelig på hverken bilder eller på delen at den kun kan festes på en måte. Så her ble det frem med tapetkniven og skjære alt løs igjen for å lime på nytt.

9.jpg

Underveis i utskiftingen av alle pushrods/roroverføringene viser det seg også at flere av hengslene i vingene, spesielt de til balanserorene er løse og sitter i for store hull slik at de beveger seg inni hullene de er montert i. Så her ble det også frem med limtuben for å lime fast ting som i utgangspunktet skulle ha vært limt på fabrikken. Alt i alt en skikkelig mandagskjerre. Og slik fortsatte det, og lista ble lenger og lenger.

20190613_193402 (2).jpg

Men etterhvert så ble det fly av dette også, ihvertfall for en liten stund. Det kuleste med hele modellen var nettopp det at den kunne gjøre som ekte vare og folde vingene, slik det ble gjort da de stod på dekket på hangarskip rundt om i verden. Det funket da ihvertfall sånn tålelig bra, men om det hadde tålt noe særlig mer enn 5-6 ganger til med ned/opp slåing med vingene har jeg ingen anelse om, annet at jeg sannsynligvis ikke hadde stolt på at noe virket over tid på denne.

Etter 3 forsøk fikk jeg den i det minste opp i lufta. Vel og merke etter 2 mislykkede takeoff på forhånd da følgende skjedde. På første runde/etter første gasspådrag, så røyk spinneren pga. en heller dårlig kontruksjonsfeil som i sin tur også ga mutteren til propellen et kakk i gal retning slik at propellen løsna under takeoff, noen meter fra utgangspunktet.

På neste tur så velger understellet å takke for seg. Selve konstruksjonen av understellet må være noe av det dårligste jeg har sett i hele mitt liv som mekaniker. For å gjøre en lang historie kort, understellet på disse er så dårlig konstruert at det ikke tåler å bli brukt. Med det som resultat at ett av hjulene tverrstilte seg under rett før det løftet seg fra bakken og gjorde at flyet mistet farten og dermed ramla ned igjen.

På forsøk nummer 3 fikk endelig maskina seg en luftetur etter en rask feltreparasjon. Understellet måtte låses i ned posisjon, da mekanismen for å vri hjulene 90 grader for å legge dem inn i vingen røyk og jeg måtte låse dem i fast posisjon for å få flydd modellen.
Etter de 2 foregående forsøkene la jeg fort merke til at motoren ikke virket å være av de sprekeste tilfellene verden har sett akkurat men dog, det flytter seg ihvertfall nok til å løfte modellen fra bakken. Videoen av maiden flight (og en av de veldig få turene jeg tok med den) ser du under:

Små fly - Store gleder