Maiden FLight

"Endelig, it's maiden time!"

Modellen du har bygget og kost deg med gjennom en hel vinter eller kanskje tilogmed enda lenger ser endelig ut til å være ferdig og klar for sin første luftetur, selve jomfruturen, eller altså "maiden flight" på engelsk som den oftest kalles.

 

Du kjenner på gleden over å endelig kunne vise frem modellen til gjengen i flyklubben din og kan nesten ikke vente med å komme frem til stripa. Sola skinner, været er fantastisk og vårlig så og si vindstille og fine forhold for å få en helt nydelig dag med modellen i skyene. Du kjenner gleden blande seg med en umiskjennelig nervøsitet ettersom du nærmer deg stripa, men idag skal modellen fly. Du har bestemt deg, idag er dagen den skal få luft under vingene for første gang.

 

Du har montert alt etter tegningene og byggemanualen og gjort deg flid med modellen. På stripa er det flere av vennene dine som venter på deg og vil se modellen din på sin første tur.

 

Nå skal alle få se for en fin og flott maskin du har bygget deg i vinter.

Du formelig hiver maskinen ut av bilen og lar alle kaste beundrende blikk på arbeidet ditt mens du skynder deg å finne frem batteriene og slå på radioen...

Untitled

Du gir gass og modellen taxer flott nedover stripa. Litt mer throttle nå, jammen er motoren sprek. Flyet tar fint av mot horisonten og du legger inn en svak venstresving. I et fortvilet øyeblikk ser du flyet banke mot høyre, og uten å rekke å registrere hva det faktisk er som skjer legger du stikka enda mer mot venstre mens du prøver å få modellen til å svinge dit DU vil...

 

I løpet av omtrent fem sekunder gikk modellen din fra å være en nydelig skalamodel av et flott fly til å bli molekylstrukturinndelt balsasagflis blandet med en anelse ugress og timian.

 

Hva i svarte var det som skjedde tenker du, og denne historien har desverre mange fått erfare opp igjennom sine karrierer på vei til å bli gode modellflygere.

Med Murphy's lov friskt i minne vet vi at det som kan gå galt, vil gå galt! Og det på verst tenkelige tidspunkt. Finnes det en liten mulighet for at det er flere måter å gjøre en ting på og den ene av dem kan føre til en katastrofe, vil før eller siden noen gjøre det på den måten som får katastrofen til å inntreffe.

Så hva var det som fikk katastrofen til å inntreffe her?

Vrak av Cessna 182

I tilfellet over her var et eller begge balanserorene koblet feil på mottakeren, eller reversert i flyet eller på senderen. Dette gjorde at flyet svingte motsatt vei av hva flygeren ba det om. Lite skiller denne turen fra en flytur som ville ha gått helt perfekt og med et helt annet resultat, og turen ville endt helt annerledes ved å bruke en faste rutine som er veldig kjapp å huske.

Stikka til høyre - Høyre balanseror OPP!

Enormt mange modellflygere har smertelig fått erfare viktigheten/eller hvor smertefullt det kan bli ved å glemme å ta denne bittelille men utrolig viktige sjekken rett før man tar av.

Alle modellflygere skjønner at det er viktig å sjekke at alle rorene virker før man tar av, men en vanlig nybegynner feil man kan gjøre er å "rote rundt" med stikkene og bare se at rorene beveger seg og tenker at - "Ja, dette funker! Lima-November-Foxtrot-Yankee, you are cleared for takeoff!"

Yak -54

Den lille feilen kan snu hele resultatet helt på hodet dersom du ikke har tankene helt på rett plass den dagen. Men den lille feilen kan meget enkelt forhindres, og det ved hjelp av en enkel sjekkliste som er lik den piloter på fullsize fly gjør som siste sjekk før de tar av:

Ved å bevege stikka til høyre, skal balanseroret på høyre vinge bevege seg opp.

Dette er meget enkelt å huske, og selve sjekken tar ca 4 sekunder gjennomføre.

Stikka til høyre - høyre balanseror opp.

Gjør det samme med alle rorene, stikka til venstre - venstre balanseror opp.

Siderorstikka til høyre, - bakkanten av sideroret går til høyre.

Høyderorsstikka bakover mot deg, - bakkant av høyderoret går opp.

Bruk 4 sekunder på dette før du tar av, og husk:

Stikke til høyre, - høyre OPP!

Sving_til_høyre_radio..png
Sving til Sving til venstre 2..png

Å bruke sjekklister kan redde dagen din

Focke-Wullf 190

Lite kan ødelegge dagen din like mye som å ødelegge en splitter ny modell, men like mye kan å bruke en sjekkliste hjelpe deg å redde den, slik at dagen blir en gedigen suksess med flotte flyturer med din nye modell. 

Vi bruker sjekklister for å eliminere bort mest mulig av det som ellers kan gå galt, og dermed vinner vi litt over Murphy's lov. Da går man over det meste som er å sjekke både før, og etter hver flytur slik at ingenting overlates til tilfeldighetene, og det bør enhver modellflyger også etterstrebe.

På den måten får ikke uventede hendelser lov til å oppstå!

Man kan ha forskjellige sjekklister for forskjellige ting, men her har modellflyger skrevet ned en sjekkliste du kan få bruk for før din aller første maiden flight.

Denne listen kan du laste ned og skrive ut om du vil !

 

Modell:______________ Dato:_______________

 

□ Er det noe jeg har glemt å ta med til flyområdet?

□ Egner flyplassen seg for dette flyet/til modellflyging? (Størrelse på flyet/området, trær i veien, er      det flytrafikk i området, er det mye folk der, er det tillatt å fly modellfly der?

    Er været akseptabelt for å fly denne dagen? (Vind, sol/motlys, vindretning/hastighet, tid på              døgnet/nok lys, trenger jeg solbriller, vanskelighetsgrad/ditt nivå som pilot).

□ Er alle sender/mottaker/motorbatterier helt oppladet?

□ Er alle servo-forlengelseskabler og alt utstyr til alle kanaler tilkoblet og virker som de skal?

□ Sitter vingene, batteriluken, halepartiet og alle deler godt nok fast?

□ Sitter alle rorflater fast og er korrekt justert iht instruksjonsmanualen?

□ Sitter alle roroverføringer/rorhorn godt nok fast/ikke slitte/fungerer uten binding og er riktig              justert?

□ Er det valgt riktig modell på radioen?

□ Beveger alle kontrollflater seg i riktig retning?

□ Er radio range test utført?

□ Er Center of Gravity (CG) korrekt?

□ Går motor akseptabelt i alle turtallsområder?

□ Er jeg kvalifisert/sertifisert til å fly denne modellen?

□ Trenger jeg en assistent/spotter for å hjelpe meg med eventuell trimming/kontrollere                        flytiden/snakke meg gjennom flygingen?

□ Hvor lenge beregner jeg å fly før jeg kommer inn for landing?

□ Hva er planen for flyturen for avgang, trimming/stall/spin/landing?

□ Føler jeg et indre press for å fly maiden på denne modellen akkurat i dag? (Noe «småtteri» som        ikke er ferdig eller andre ting som gjør at jeg ikke er hundre prosent sikker på status på                      modellen før jeg tar av)? Er det noe som burde vært sjekket en gang til før takeoff?

□ Føler jeg meg komfortabel med risikoen ved å fly denne maskinen her og nå? Er jeg selv «fit for        flight»?

□ Kommer jeg til å angre på at jeg tok sjansen på å fly om jeg skulle kræsje modellen idag?

□ Har jeg gjort andre på plassen oppmerksomme på mine planer om å fly maiden på denne               modellen i dag?

□ Bør jeg vente til jeg har luftrommet alene for meg selv, eller tør jeg å fly maiden samtidig som         andre har sine modeller i lufta?

□ Taxer modellen bortover rullebanen som den skal?

□ Er jeg sikker på at turen kommer til å bli en suksess, men fortsatt klar til å håndtere ethvert               eventuelt annet utfall?

Når du føler deg 100% trygg på at alle disse punktene er ok, du har forsikret deg om at flyet er i orden og du selv er klar til å ta favorittmaskinen din opp i luften for første gang er det bare å la det stå til om det ikke er din aller første gang du flyr et modellfly.

Ring en venn eller få hjelp av en instruktør

Dersom det er din aller første gang du skal fly modellfly bør man få hjelp av en erfaren modellflyger til å ta opp modellen din for deg.

 

En som kan fly modellfly fra før vil kunne hjelpe deg med å trimme inn flyet slik at det flyr rett, og også kunne hjelpe deg med dine første turer.

Sørg for å fly jomfruturer på stille og rolige dager med lite vind, og på et område som er godkjent for å fly modellfly i tilfelle noe skulle skje. Har du ingen venner eller bekjente som flyr modellfly kan du ta kontakt med den klubben som er nærmest deg og få hjelp av klubbens instruktør!

Din nærmeste klubb kan du finne ved å klikke her

Sålenge du har gjort grunnarbeidet ditt bra skal det mye til for at du bommer på første forsøk, du må nok kanskje belage deg på litt justering/trimming av flyet for å få det til å fly i en helt rett linje den første gangen, men dette bør gå greit når du får den opp i god høyde.

 

Ha en riktig god flytur, og en safe Maiden Flight!

 

Lykke til!

Små fly - Store gleder