top of page

Lakkering og weathering av modeller

Du har kanskje vært ute på stripa og flydd litt og fått høre at noen har tenkt å weathre flyet sitt? Så hva er egentlig weathering, og hvorfor gjør man dette og ikke minst hvordan? 

Kanskje du har vært på flyshow en gang og sett ett av dine gamle favorittfly i levende live, ekte vare, med skikkelig motordur og alt? Oftest er de flyene du ser på flyshow i dag blanke og fine, nyopppussede og speiler seg i sin glans fra sola på himmelen. Men da disse gamle krigerene ble brukt under krigen så de ikke helt slik ut. Da så de ut som krigsfly gjør når de har vært ute i krigen, slitte, møkkete og ikke like vakre som slik man se dem på flyshow verden rundt idag, idag er de fleste av dem minst like fine og kanskje også bedre enn de var dagen de kom ut fra fabrikken. 

Så som du sikkert har skjønt så handler weathering om å få modellene til å ligne på originalen så mye som mulig lik som det de gjorde da de var i krigen, og ikke like perfekte som de gjerne gjør når de kommer ut av esken og ser helt nye ut. Trikset er å få dem til å se slitt og skitne ut på de rette stedene for å få de til å ligne mest mulig på ekte vare. Dette innebærer mye studering av gamle bilder av flyet ditt. Gjerne bilder fra krigen, men det kan være vanskelig å få det helt nøyaktig. Men jo mer du studerer bilder av originalen, jo mer får du en viss peiling på hvor de ofte ble slitt, f.eks oppe på vingen der pilotene gikk opp i cockpit på vingene, oljesøl fra motorene eller hydrauliske systemer, slitasje som følge av vind og lakk som flasser av, sot fra kanoner, slitasje rundt inspeksjonsluker der mekanikerene ofte var inne i flyet for å sjekke forskjellige ting, osv. Som du ser på bildene over så er det en ganske stor forskjell på det første bildet før jeg weatheret spitfire'n min og de tre neste bildene der jeg har weatheret min aller første modell med vellykket resultat. 

For å weathre modellene dine trenger du litt ekstra utstyr

For å weathre modellene dine trenger du bl.a:

  • En god airbrush/lakksprøyte

  • En airbrush kompressor av god kvalitet

  • Pensler av god kvalitet og med forskjellig tykkelse på bust

  • Maling/farger etter eget ønske

  • Pigmenter

  • Maskeringsteip

  • Post-It lapper

En god kompressor og airbrush trykksprøyte

En god kompressor og en airbrush sprøyte kommer godt med til så mangt. Men å bli flink med sprøyta er et kapittel for seg og lrever mye trening. Men moro når man kommer litt i gang med det.

"Less is more!"

14-2-19-2320.jpg

Når man setter i gang første gang er det veldig fort gjort å overdrive og bruke alt for mye maling og streker. Trikset er å få det til å se så naturlig ut som mulig. Husk at vinden blåser bakover over vingene, og eventuelt oljesøl og annet støv etc vil lage merker i vindretningen. Prøv deg frem. Husk at "less is more!" Jo mer du øver, jo bedre blir du og finere blir flyene.

Pigmenter på boks

Det finnes også "pigmenter på boks" å få tak i hos de fleste hobbybutikker som selger modellmaling. Dette er støv mer forskjellige farger som man f.eks kan drysse på eller f.eks påføre med en tynn pensel etc. Selv foretrekker jeg  å påføre med en pensel tynn pensel og deretter "dra av" igjen støvet i lengderetning. Slik kan man f.eks få det til å se ut som en oljestripe som har blåst bakover med vinden.  

Spitfire RAB Sunset.jpg

Når man weathrer en modell er det altså snakk om å få detaljene til å ligne så mye som mulig på slik det ville sett ut i virkeligheten. Bildet over her er det første flyet modellflyger weathret selv med vellykket resultat. Og det er bare å prøve seg frem, man får som regel alltid et godt resultat med litt jobb med modellen. Lykke til! 

Små fly - Store gleder

bottom of page